GRZYBICA

GRZYBICA - to choroba zakaźna wywołana przez chorobotwórcze grzyby:
  • DERMATOFITY
  • DROŻDŻAKI I GRZYBY DROŻDŻOPODOBNE
  • GRZYBY PLEŚNIOWE
GRZYBAMI ZARAZIĆ SIĘ MOŻNA POPRZEZ:
  • Bezpośredni kontakt z osobą chorą
  • Pośrednio – poprzez kontakt z zainfekowanymi butami, skarpetami, ręcznikami, wykładzinami podłogowymi, łaźni i urządzeń rekreacyjnych (baseny, sauny, siłownie)
 OBJAWY GRZYBICY STÓP (zmiany na skórze):
  • Odmiana MIĘDZYPALCOWA: w przestrzeniach międzypalcowych występują pęknięcia, maceracja (skóra jest zbielała, rozpulchniona) czasem skóra jest zaczerwieniona, na obwodzie zmian mogą być drobne pęcherzyki, można odczuwać swędzenie, a nawet pieczenie
  • Odmiana ZŁUSZCZAJĄCA: podeszwy i boczne powierzchnie stóp są zaczerwienione, nadmiernie zrogowaciałe, łuszczące się
  • Odmiana POTNICOWA: liczne, drobne pęcherzyki (wypełnione płynem) zlewające się ze sobą
OBJAWY GRZYBICY STÓP (zmiany na paznokciach):
W zależności od rodzaju grzyba powodującego chorobę, występują różne objawy. Poniżej wymienię te najbardziej widoczne:
  • Zmiany zabarwienia, na paznokciach pojawiają się biało-żółte miejsca, potem paznokcie staja się nie tylko zażółcone ale też zgrubiałe, szorstkie, łamliwe, mogą się kruszyć
  • Objęte chorobą wały paznokciowe są zaczerwienione, obrzęknięte, bolesne, przy ucisku może wydobywać się ropa, potem od strony zmienionych wałów zaczynają się zmiany na paznokciach
  • Na płytce pojawiają się biało – żółtawe pasma biegnące wzdłuż osi palca
!!! ABY ROZPOZNAĆ GRZYBICĘ PAZNOKCI KONIECZNE JEST BADANIE MIKOLOGICZNE!!!

Grzybica paznokci może być „na oko” nie do odróżnienia od innych, nie zakaźnych zmian na paznokciach. Dzieki temu badaniu mogą Państwo dowiedzieć się, jaki rodzaj grzyba powoduje zmiany oraz na jakie leki jest wrażliwy, a ponieważ grzybica paznokci najczęściej wymaga stosowania leków wewnętrznych (w tabletkach) przez długi okres (kilka miesięcy, czasem pół roku), leki te są skuteczne dopiero po wykonaniu badania natomiast zastosowanie ich w innych chorobach paznokci nie przyniosą poprawy, a będą tylko niepotrzebnym obciążeniem dla organizmu.
Oczywiście należy wziąć pod uwagę także czynniki utrudniające lub spowalniające leczenie np.: środowisko pracy, przewlekłe choroby itp.

NA CZYM POLEGA BADANIE MYKOLOGICZNE?

W gabinecie podologicznym pobierany jest materiał do badania w postaci zeskrobin naskórka lub fragmentów paznokcia w zależności od tego, gdzie występuje zakażenie. Jest to zabieg bezbolesny i stosunkowo szybki. Następnie próbka jest oddawana do laboratorium. Po około 4 tygodniach otrzymywany jest wynik badania wraz z antybiogramem czyli wykazem leków, na które grzyb jest wrażliwy.
Z takim wynikiem Pacjent jest skierowany przez podologa do specjalisty dermatologa w celu wdrożenia terapii lekami.
Osoba, która jest w trakcie antybiotykoterapii powinna regularnie odwiedzać gabinet podologiczny w celu kontynuowania terapii wspomagającej leczenie.

PAMIĘTAJ !!!
  • Nie każde zetknięcie się grzyba ze skórą wywołuje chorobę,
  • Często zakażenia grzybicze mylone są z ŁUSZCZYCĄ co powoduje nieskuteczne działanie leków przeciwgrzybiczych (dlatego tak ważne jest wykonanie badania),
  • Wszystkie czynniki osłabiające nasz organizm ułatwiają rozwój choroby, a są to między innymi:
    • Wysuszenie skóry
    • Nadmierna potliwość stóp
    • Mikrourazy (nawet najmniejsza ranka może być przyczyną pojawienia się grzybicy na skórze)
    • Zaburzenia ukrwienia stóp
  • Zniszczone grzybicą paznokcie zawsze można zrekonstruować w gabinecie podologicznym odpowiednimi preparatami.
CO ROBIĆ, ABY UNIKNĄĆ GRZYBICY STÓPI PAZNOKCI?
  • Stosować preparaty odpowiednio pielęgnujące skórę stóp (nawilżające, natłuszczające)
  • Nosić wygodne, przewiewne i WŁASNE obuwie
  • Po wizytach na basenie, w saunie itp., dokładnie umyć stopy i dokładnie wysuszyć ręcznikiem łącznie z przestrzeniami międzypalcowymi, a następnie zastosować krem lub maść pielęgnacyjną do stóp.
  • Nie smarować maściami i kremami przestrzeni międzypalcowych podczas codziennej pielęgnacji stóp