OSTROGA PIĘTOWA

Pięta i kostka są największymi kośćmi stopy. Pełnią bardzo ważną funkcję podczas chodzenia i biegania, absorbują duże obciążenia, umożliwiając ruch poprzez przenoszenie tego obciążenia z pięty na przodostopie...

Zapalenie powięzi podeszwowej potocznie nazywane zespołem ostrogi piętowej, to najczęściej spotykany uraz tylnej części stopy.

Powięź podeszwowa to pasmo tkanki łącznej umocowane do dolnej powierzchni kości piętowej i rozciągające się wzdłuż łuku stopy do podstawy palców. Najczęściej ból wywołany przez ostrogę piętową odczuwalny jest w miejscu, gdzie powięź łączy się z kością piętową. Objawy zapalenia powięzi przejawiają się uczuciem pieczenia, rozrywania, tępego bólu lub przeszywającego, ostrego bólu w okolicy pięty. Szczególnie odczuwalne są w godzinach rannych, głównie po przebudzeniu, podczas podnoszenia się z łóżka. Odczuwalne są też w ciągu dnia podczas podnoszenia się z pozycji siedzącej.

W negatywie zdjęcia Rtg ostroga piętowa podeszwowa wygląda tak:

PRZYCZYNY POWSTAWANIA OSTROGI PIĘTOWEJ:

•  Długotrwała praca w pozycji siedzącej lub praca wymagająca długiego stania lub chodzenia po twardym podłożu,
  • Zmiana aktywności
  • Zmiana obuwia
  • Nagłe rozpoczęcie intensywnych ćwiczeń po długiej przerwie

Leczenie zapalenia powięzi podeszwowej zazwyczaj kończy się powodzeniem dzięki stosowaniu prostych działań terapeutycznych.

•  Pierwsze z nich polega na zastosowaniu terapii, która zmniejszy objawy bólowe i zapalne. Niestety często jedank bywa, że te działania prowadzą tylko do wyciszenia objawów, ale nie likwidują przyczyny.
  • Drugie - ma za zadanie zlikwidowanie bólu i stanu zapalnego poprzez usunięcie przyczyny tych dolegliwości.
  • Połączenie tych terapii dają długo trwającą ulgę.

W razie potrzeby można do leczenia wdrożyć kilka ćwiczeń rozciągających i wzmacniających ścięgno Achillesa, dzięki którym zmniejsza się napięcie i skurcz powięzi wywołanych stąpaniem.

W gabinecie podologicznym specjalista może pomóc w uśmierzeniu bólu, oraz usunięciu przyczyny powstania ostrogi piętowej, poprzez indywidualne podejście do problemu.

ZAPRASZAMY