GRZYBICA – to choroba zakaźna wywołana przez chorobotwórcze grzyby:

• DERMATOFITY
  • DROŻDŻAKI I GRZYBY DROŻDŻOPODOBNE
  • GRZYBY PLEŚNIOWE

GRZYBAMI ZARAZIĆ SIĘ MOŻNA POPRZEZ:

• bezpośredni kontakt z osobą chorą
  • pośrednio – poprzez kontakt z zainfekowanymi butami, skarpetami, ręcznikami, wykładzinami podłogowymi, łaźni i urządzeń rekreacyjnych (baseny, sauny, siłownie)

Objawy grzybicy stóp (zmiany na skórze):

• odmiana MIĘDZYPALCOWA:
  • odmiana ZŁUSZCZAJĄCA:
  • odmiana POTNICOWA:

Objawy grzybicy stóp (zmiany na paznokciach):

W zależności od rodzaju grzyba powodującego chorobę, występują różne objawy. Poniżej wymienię te najbardziej widoczne:

• zmiany zabarwienia i w budowie paznokcia,
  • objęte chorobą wały paznokciowe są zaczerwienione, obrzęknięte, bolesne,
  • na płytce pojawiają się biało – żółtawe pasma biegnące wzdłuż osi palca

ABY ROZPOZNAĆ GRZYBICĘ PAZNOKCI WYKONUJEMY BADANIE MIKOLOGICZNE!

Grzybica paznokci może być „na oko” nie do odróżnienia od innych, nie zakaźnych zmian na paznokciach. Dzięki temu badaniu mogą Państwo dowiedzieć się, jaki rodzaj grzyba powoduje zmiany oraz na jakie leki jest wrażliwy.

Na czym polega badanie mikologiczne?

W gabinecie podologicznym pobierany jest materiał do badania w postaci zeskrobin naskórka lub fragmentów paznokcia w zależności od tego, gdzie występuje zakażenie. Jest to zabieg bezbolesny i stosunkowo szybki. Następnie próbka jest oddawana do laboratorium. Po około 4 tygodniach otrzymywany jest wynik badania.

PAMIĘTAJ!

• nie każde zetknięcie się grzyba ze skórą wywołuje chorobę,
  • często zakażenia grzybicze mylone są z ŁUSZCZYCĄ co powoduje nieskuteczne działanie leków przeciwgrzybiczych (dlatego tak ważne jest wykonanie badania),
  • wszystkie czynniki osłabiające nasz organizm ułatwiają rozwój choroby, a są to między innymi:
  • wysuszenie skóry
  • nadmierna potliwość stóp
  • mikrourazy (nawet najmniejsza ranka może być przyczyną pojawienia się grzybicy na skórze),
  • zaburzenia ukrwienia stóp,
  • zniszczone grzybicą paznokcie zawsze można zrekonstruować w gabinecie podologicznym odpowiednimi preparatami.

Jak chronić stopy przed grzybicą?

• stosować preparaty odpowiednio pielęgnujące skórę stóp,
  • nosić wygodne, przewiewne i WŁASNE obuwie,
  • po wizytach na basenie, w saunie itp., dokładnie umyć stopy i dokładnie wysuszyć ręcznikiem łącznie z przestrzeniami międzypalcowymi, a następnie zastosować krem lub maść pielęgnacyjną do stóp,
  • nie smarować maściami i kremami przestrzeni międzypalcowych podczas codziennej pielęgnacji stóp.