Badanie komputerowe stóp – to badanie, do którego wykorzystywany jest profesjonalny sprzęt komputerowy zwany platformą podobaryczną. dzięki użyciu podobaroskopu można zbadać rozkład nacisku stóp na podłoże. Na tego rodzaju macie wykonuje się dwa rodzaje badania:

• badanie statyczne stóp – wykonuje się go w pozycji stojącej w bezruchu, dzięki czemu pozwala to Specjaliście ocenić wady stóp, porównać rozkład obciążeń na stopach, a także dokonać analizy stabilometrycznej ciała, co pozwala na ocenę postawy wraz ze środkiem ciężkości,
  • badanie dynamiczne stóp – wykonuje się go w ruchu, polega na analizie każdego kroku wykonanego przez pacjenta , który przechodzi po macie. Analizowany jest krok od momentu wybicia przez przetoczenie stopy, aż do postawienia jej na podłożu i rozpoczęciu kolejnego kroku. Takie badanie pozwala określić czy wzorzec chodu Pacjenta jest prawidłowy. Jeśli wynik badania sugeruje nieprawidłowe stawianie stóp podczas chodu może to wywołać przeciążenie w niektórych miejscach na stopie co w konsekwencji może być powodem pojawienia się bóli, stóp, kolan, lider i kręgosłupa, a także pojawienia się zrogowaceń typu odciski i modzele.

Wskazania do badania komputerowego stóp:

• kontrola rozwoju stóp u dzieci i młodzieży oraz (wykrywanie nieprawidłowości w budowie i poruszaniu się),
  • profilaktyka chorób stóp, bólu i deformacji,
  • ocena stanu stóp w przebiegu: płaskostopia podłużnego, poprzecznego, Hallux valgus, koślawość, szpotawość itp.
  • profilaktyka bólu stóp, kolan i kręgosłupa,
  • praca stojąca,
  • profilaktyka kontuzji u sportowców
  • profilaktyka Zespołu Stopy Cukrzycowej,
  • profilaktyka chorób stóp u osób z grupy ryzyka (reumatycy, cukrzycy)

W jakim celu wykonuje się komputerowe badanie stóp?

• diagnoza i ocena budowy stopy oraz stopnia jej deformacji podczas stania i chodu,
  • dobór i wykonanie indywidualnych wkładek ortopedycznych,
  • ułożenie indywidualnej terapii rehabilitacyjnej stóp i kręgosłupa,
  • analiza postępów terapeutycznych i działania wkładek ortopedycznych